Monday 28 March 2011

Konsep yang telah dipilih adalah aquaculture.. disamping menjalankan aktiviti penternakan ikan air tawar di Tasik Proton, kami juga mencadangkan supaya pihak Proton berkerjasama dengan pihak UPSI bagi memudahkan pelajar Kemahiran Hidup dan khususnya pelajar Sains Pertanian untuk menjalankan penyelidikan untuk subjek ini. Selain daripada itu, kemudahan lain yang disediakan adalah seperti aquarium, tempat penyelidikan, pejabat (untuk sebarang pertanyaan, tempahan penyelidikan dan lawatan), ruang rehat dan sebagainya. Tempat yang disediakan menghubungkan kawasan penternakan dan aquarium, dimana antara cadangan-cadangan, cara perhubungan adalah seperti jambatan dan juga boat. Ini bagi mereka yang datang kesini, supaya dapat melihat alam semulajadi disamping dapat menambahkan lagi ilmu dalam bidang aquaculture.

Cadangan pertama : 





Cadangan ke dua :


Cadangan pertama dan kedua : Dapat dilihat cara perhubungan diantara aquarium dan juga kawasan pemeliharaan adalah jambatan.

Cadangan  pertama : dikawasan pemeliharaan juga disediakan ruang legar dan kawasan rehat. Penyelidik sekali gus boleh menjalankan perbincangan di sini.

 Cadangan kedua : lebih simple, tetapi semasa pengkaji melalui jambatan ke aquarium, pengkaji dapat melihat pergerakan ikan dari stu kawasan ke kawasan yang lain melalui laluan (terowong) yang telah disediakan.

Cadangan ke tiga :





Cadangan ketiga lebih kurang sama dengan cadangan yang pertama. Apa yang membezakan adalah perhubungan antara aquarium dan juga kawasan penternakan. kemudahan yang disediakan adalah boat. ini adalah kerana bagi membolehkan pelawat dan pengkaji merasai lebih tentang alam sekitar. 

1 comments:

anismanis said...

cm best jerk tmpat nih..klu btol2 ade komfem g slalu..huu

Post a Comment